wtorek, 31 lipca 2018

Jak rozmawiać z dziećmi o seksie



Dla wielu rodziców rozmowa z dziećmi o seksie jest trudnym wyzwaniem. Muszą podjąć decyzję, co, jak i kiedy mówić. Nie jest to temat, na który mogę udzielić dokładnych instrukcji, gdyż każdy rodzic kieruje się innymi wartościami, sposobem wychowania, ma inny styl życia i komunikacji, ale być może zainspiruje Cię kilka wskazówek. 

Zanim jednak do nich przejdziemy proponuję żebyś zrobił/a proste ćwiczenie, które znajdziesz w tym artykule: tym artykule
 
Rozwój psychoseksualności u dziecka przebiega następująco:
- jesteśmy istotami seksualnymi od urodzenia! Od pierwszych chwil potrzebujemy kontaktu fizycznego, bliskości, pieszczot i czułości. Niestety często seksualność myli nam się z erotyką. Niemowlę ssące mleko z piersi mamy to nie erotyczna scena, ale jak najbardziej związana z seksualnością!
- w ok. 3 roku życia prawidłowo rozwijające się dziecko wie już, jakiej jest płci, rozróżnia istnienie płci. W tym momencie dla rodzica wyzwaniem jest nazwanie dziecku tych różnic. Przestrzegam przed używaniem określeń typu „pupa z przodu” czy „tam na dole”. Już pierwsze nazwy, których użyjemy i sposób, w jaki opowiemy o różnicach anatomicznych będą miały wpływ na to, jak nasze dzieci będą postrzegały swoją seksualność.
- w wieku 3-6 lat dzieci odkrywają swoją seksualność. Dotykają się, ocierają, masturbują, podglądają dorosłych, bawią się w mamę i tatę albo w lekarza. Najistotniejsze jest, aby mieć świadomość, że to zachowania w pełni naturalne, świadczące o zdrowym rozwoju psychoseksualnym dziecka. Na tym etapie zdrowo jest stawiać dziecku granice w odniesieniu do norm społecznych na przykład „ nie dotykamy siusiaka na placu zabaw, ale możesz to robić w swoim pokoju”. Ważne, aby powstrzymać się od zawstydzania dziecka- nie mówić, że to, co robi jest złe czy grzeszne.
- między 6 a 12 rokiem życia ekspresja seksualna u dzieci znacznie wycisza się, ich uwaga przekierowuje się na nowe doświadczenia i wyzwania w szkole i wśród rówieśników. Nie znaczy to, że zainteresowanie seksem całkowicie znika. Natomiast zwykle jest to czas, kiedy rozmawia się o nim z innymi dziećmi. Dlatego też tutaj- nawet, jeżeli dziecko samo nie pyta- dobrze jest rozmawiać. Mamy wtedy pewność, że nie gromadzi wyssanych z palca opowieści starszego brata kolegi.
- od ok. 12 roku życia wraz z dojrzewaniem powraca zainteresowanie seksem przejawiające się również, jako eksperymenty z własnym ciałem. Chłopcy doświadczają polucji, dziewczynki zaczynają miesiączkować. Miejmy świadomość, że w dzisiejszych czasach- 60%  gimnazjalistów i 20% gimnazjalistek ogląda pornografię. Nie możemy w tym temacie chować głowy w piasek, gdyż stanowi to realne zagrożenie, że nasze dziecko zbuduje swoje myślenie o seksie w oparciu o filmy porno. Jeżeli poszukujecie wsparcia- jak rozmawiać o pornografii- możecie zajrzeć na stronę https://bezpornografii.pl/dzieci/.

Kiedy rozmawiać z dziećmi o seksie? Jak najwcześniej. Wiele osób odkłada rozmowę na moment, kiedy dziecko zacznie dorastać. Tymczasem czas dorastania to czas rodzącej się autonomii, to czas, kiedy rozmowa ma sens w sytuacji, kiedy dziecko samo o nią prosi. A żeby prosiło musimy od najmłodszych lat traktować rozmowy o seksie naturalnie. To od nas dziecko powinno się nauczyć połączenia seksu i bliskości. My powinniśmy przekazać mądrą, rzetelną, prawdziwą wiedzę. Oczywiście nie chodzi o to, żeby zapoznawać siedmiolatkę z kamasutrą, ale żeby na każdym z etapów mówić prawdę ubraną w słowa dostosowane do wieku dziecka. Z dzieckiem w wieku przedszkolnym możemy używać metafor. Na przykład powiedzieć, że mama ma w brzuchu taki jakby ogród i jeśli chcą, to tata daje jej nasionko, z którego rośnie dziecko- to z pewnością zdecydowanie lepsza informacja niż: „przyniósł cię bocian” lub „zostałaś znaleziona w kapuście” ;). Im dziecko starsze, tym możemy być bardziej wprost. Nie unikajmy żadnych tematów, jeżeli dziecko zapyta samo. Nie mówmy, że jest na to za małe albo, że powiemy im jak będą starsze. Dziecko będzie drążyć i tak, tylko wtedy nie mamy żadnej kontroli nad tym skąd weźmie wiedzę.